PROGRAMUL „ERASMUS” – LEGĂTURĂ ÎNTRE „LUMI” ÎN EDUCAȚIE ȘI MUNCĂ

1435
Foto © AlesdOnline.ro
 

„ERASMUS” este o creație a Comisiei Europene pentru uniformizarea educației la standarde europene  cu toate urmările ce derivă din ea, utilizând forme și  metode accesibile și atractive în special pentru tineri. Comisia Europeană este responsabilă pentru dezvoltarea și implementarea Programului Erasmus, manageriază bugetul, stabilește prioritățile și criteriile pentru program, monitorizează implementarea generală și face evaluarea. La nivelul fiecărei țări membre a Uniunii Europene funcționează Agențiile Naționale, care promovează și implementează programele la nivel național, stabilind legătura între Comisia Europeană și organizațiile participante. Monitorizează și evaluează implementarea programului în țările lor, oferă suport pentru aplicații de proiecte, promovează diseminarea informațiilor și exploatarea rezultatelor la nivel național.

 

Erasmus are programele structurate pe trei chei: Cheia – 1- Sunt cuprinse programe de educație, trening, programe pentru tineret și sport, oferă posibilități de învățare și în străinătate pentru elevi , profesori și tineri. Dorește să îmbunătățească calitatea muncii tinerilor, dezvoltarea lor non formală, oportunități de mișcare în Europa, prin mobilități de învățare, pentru a dezvolta talentul, îndemânarea  și pasiunea participanților la proiecte Erasmus, c are  pot mai ușor să studieze la universități din străinătate și să găsească mai ușor locuri de muncă. Întrucât programele cuprinse în această cheie, includ și stadii de practică, 80% din buget sunt alocate acestor proiecte. Cheia 2. Cuprinde proiecte ce vizează parteneriate strategice pe o perioadă de 2 ani și se pliază pe problemele partenerilor, pe nevoile lor. Cheia 3. Cuprinde programe legate de introducerea tinerilor în politică, democrație și cultură politică. Sunt organizate întâlniri pentru combaterea violenței, drogurilor și alte probleme sociale..

Organizație de voluntariat internațională din Marea Britanie cu activitate bogată în dezvoltarea proiectelor educaționale de tip Erasmus + pe domenii de educație, pentru grupuri de elevi și cadre didactice. Este organizație non profit, înființată de tineri vizionari cu scopul de a oferi participarea comunității și a face educație informală în domeniul social pentru tineri, familie , copii. Lucrează în parteneriat cu centre educaționale, centre de tineret și comunități locale. S-a  înființat în anul 2010, dezvoltând proiecte în București – România din 2012. Orașul Aleșd din Bihor devenind a doua locație unde IVOLO încheie parteneriat cu Colegiul Tehnic „Alexandru Roman”. Fondurile de care dispune organizația, provin de la statul englez,  de la Programul Erasmus și din fonduri proprii. IVOLO ,  întocmește proiecte și caută parteneri serioși, iar dacă acestea devin eligibile primește undă verde și bani de la Erasmus. În proiectele Erasmus sunt implicați cca. 5 milioane de beneficiari.  Marea Britanie este a doua țară după Germania care se ocupă cu implementarea proiectelor Erasmus.

COLEGIUL TEHNIC „ALEXANDRU ROMAN” DIN ALEȘD – ROMÂNIA,  PARTENER CU IVOLO

Recent a sosit la Aleșd d-l Chris Rumble, delegat al IVOLO, în scopul semnării parteneriatului cu CT „Alexandru Roman”. La întâlnire au fost prezenți conducerea colegiului și profesorii implicați în proiecte europene. D-l Rumble a făcut o prezentare PPT, cu privire la varietatea problematicii ce pot fi cuprinse în programe Erasmus , precum și o informare despre organizația IVOLO și rolul ei în scrierea și manageriatul proiectelor, în mod profesionist, facilitând activitatea partenerilor. Sau purtat discuții după care s-a semnat contractul garanție de parteneriat în proiecte de tip Erasmus , pe perioada de 3 ani. Bazele acordului stabilesc oportunități de participare la programele Erasmus și delegarea  responsabilității pentru managerierea  administrarea și implementarea proiectelor organizației IVOLO.

Din discuția avută cu d-na prof. ing. Vasile Valeria implicată în astfel de proiecte,privind oportunitatea încheierii acestui parteneriat, am reținut câteva elemente care se pliază pe cerințele educaționale ale Colegiului:  – realizarea unui parteneriat durabil cu unități din spațiul european, în vederea asigurării unor stagii de dezvoltare personală, antreprenoriat de înaltă calitate; – Dezvoltarea managementului instituțional prin folosirea instrumentelor pentru recunoașterea învățării în diferite contexte și dobândirea de abilități de implementarea a proiectelor europene; – armonizarea procesului de învățare și formare profesională cu standardele Uniunii Europene; – Cunoașterea și aplicarea procedurilor de utilizare a instrumentelor europene care asigură transparența calificărilor ( ECVET) și mobilitatea elevilor (Europass Mobility); – încurajarea schimburilor de experiență cu elevi și profesori din alte țări europene; – participarea cadrelor didactice la cursuri de formare în spațiul european  în scopul îmbunătățirii metodelor și procedeelor, experiențele dobândite în urma derulării proiectelor , care vor fi utilizate în dezvoltarea ulterioară a școlii astfel:  se vor utiliza platforme de colaborare între elevii din diferite țări  și adulții implicați în educație , – se vor îmbogăți competențele profesorilor în privința managementului proiectelor europene, – se va schimba politica managerială a instituției prin orientarea către partenerii europeni cu ajutorul cărora să dezvolte proiecte creative și stimulative pentru cei implicați în actul educațional.

Nicu Răcuciu

 

Urmărește-ne și pe Google News