Lucrările abia începute la centura Aleşd considerate nelegale de aleşdenii afectaţi de traseul noului drum 

3930
Protest centura Aleșd
Foto ©️ AlesdOnline arhivă
 

Printr-un comunicat transmis azi pe adresa redacției AlesdOnline, avocatul Sergiu Hercuţ, reprezentantul legal al proprietarilor afectaţi de traseul Centurii Aleşd, descrie nemulțumirile celor afectaţi de traseul șoselei de centură, reclamând faptul că acestia nu au intrat în posesia banilor pentru expropriere înainte ca buldozerul să intre în proprietățile lor private. În plus acesta spune că, lucrările se fac „cu încălcarea unor hotărâri judecătorești de suspendare a actelor administrative care stau la baza proiectului rutier”. Redăm mai jos integral comunicatul:

 

În urma publicarii articolului „Au început lucrările la Centura Aleșd„, subsemnatul, în calitate de reprezentant conventional al reclamantilor din cadrul litigiilor care vizeaza actele administrative care fundamentează acest proiect de infrastructură rutieră, sunt nevoit să formulez prezenta poziție:

Conform prevederilor art. 44 alin. (3) din Constitutia Romaniei ,,(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire.ˮ. Astfel, din cuprinsul acestor dispozitii constitutionale rezultă în mod foarte clar că despăgubirea aferentă exproprierii trebuie sa fie dreaptă și prealabilă. 

În același timp, dispozițiile Legii nr. 255/2010 nu acordă expropriatorului posibilitatea de a expropria un imobil, fără ca proprietarul să aibă posibilitatea de a intra în posesia sumelor stabilite cu titlu de despăgubire de către expropriator. 

Potrivit dispozițiilor legale, despăgubirea stabilită de expropriator și consemnată pe numele proprietarului va fi eliberată doar după ce comisia de verificare a dreptului de proprietate va emite hotărârea de stabilire a cuantumul despăgubirii. În ceea ce privește, proiectul ,,Varianta de ocolire a Orașului Aleșdˮ, până în prezent, niciunui reclamant nu i s-a emis această hotărâre, motiv pentru care, reclamanții sunt în imposibilitatea obiectivă de a intra în posesia despăgubirii stabilită de către expropriator.

Din păcate, această situația nu este unică, putând fi întâlnită și cu privire la un alt proiect rutier, respectiv ,,Legătură centură Oradea – Autostrada A3ˮ. În cazul acestui proiect de infrastructură rutieră, decizia de expropriere a fost emisă la data de 31.01.2020, însă, deși au trecut doi ani și jumătate din acel moment, până în prezent, niciunui proprietar nu i s-a eliberat despăgubirea stabilită de către expropriator.

În aceste condiții, ne punem întrebarea legitimă dacă autoritățile publice care desfășoara activități de expropriere respectă Constituția României, precum și celelalte prevederi legale în materie. Mai exact, ne întrebăm dacă este legală acțiunea autorităților publice de a intra cu buldozerul în imobilele proprietate privată fără ca proprietarii să poată solicita eliberarea sumelor stabilite cu titlu de despăgubire. Din punctul nostru de vedere, acest lucru nu este permis de nicio prevedere legală/constituțională, autoritățile publice săvârșind un veritabil abuz. 

Datorită acestor motive, considerăm că lucrările efectuate cu privire la acest proiect rutier sunt nelegale. 

Nelegalitatea acestor lucrări decurge și din încălcarea unor hotărâri judecătorești de suspendare a actelor administrative care stau la baza proiectului rutier, care astfel sunt ignorate de către autoritățile locale și centrale. Instantele de judecata au dispus, în mod expres, atât suspendarea, cât și anularea Hotărârilor de Consiliul Judetean Bihor prin care s-au aprobat indicatorii tehnico-economici și coridorul de expropriere, instanța de judecată calificând aceste hotărâri ca fiind acte administrative de bază. În mod categoric, autoritățile nu tin cont de aceste hotărâri, fiind hotărâte să pătrundă în imobilele reclamanților cu utilajele folosite la realizarea variantei de ocolire.

În concluzie, apreciem că în cazul de față, dreptul de proprietate al reclamanților nu are nicio valoarea juridică din perspectiva autorităților publice, acesta devenind doar teoretic și iluzoriu”, precizează avocatul Sergiu Hercuţ, reprezentantul legal al proprietarilor afectaţi de traseul Centurii Aleşd.

Reamintim că lucrările la Varianta de ocolire a orașului Aleșd au demarat. Utilajele excavează stratul de teren vegetal și, totodată, se balastează și se compactează umpluturile.

Lucrările sunt executate de asocierea de firme Drum Asfalt și Trameco. Valoarea contractului este de 74,8  milioane lei, fără TVA.

Lungimea șoselei de centură va fi de 5,8 kilometri și va asigura o nouă rută rapidă de transport, scurtându-se semnificativ timpul de parcurs pe DN1, în dreptul localității Aleșd. 

Centura intersectează și drumul județean DJ 764 Beiuș  – Aleșd și îl descarcă de traficul greu cu mărfuri provenind de la două fabrici din zonă.

Finanțarea este asigurată din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020.

Proiectul se realizează în baza unui protocol de colaborare dintre Consiliul Județean Bihor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

 

Urmărește-ne și pe Google News