Despre comunicare cu Mihaela Tatu la Colegiul Tehnic ”Alexandru Roman”, Aleșd

967
Mihaela Tatu la Colegiul Tehnic ”Alexandru Roman
Foto ©️ Colegiul Tehnic ”Alexandru Roman", Aleșd
 

Cine le-ar putea vorbi tinerilor despre arta comunicării mai bine decât doamna Mihaela Tatu? Bogata experiență în televiziune și la radio, cunoștințele în psihologie, logopedie, logoterapie, fonetică, cinematografie, literatură, cultura tradițională indiană, dezinvoltura discursului, dorința de a cunoaște oameni și de a-i ajuta să se cunoască pe sine, toate aceste atuuri, alături de alte calități umane, fac din doamna Mihaela Tatu omul potrivit să vină în fața noastră și să ne vorbească despre nevoia de a învăța permanent.

Am cunoscut-o majoritatea în ipostaza de vedetă. Prezentatoarea emisiunii „De trei ori femeie” difuzate la postul „Acasă”, Mihaela Tatu impresiona prin tematica abordată, prin dezinvoltură, veselie, prin carismă, prin sondarea sufletului invitaților săi. Elevii noștri doar au auzit ,,parcă” de dânsa. Norocul lor a fost că au descoperit omul Mihaela Tatu! În 8 și 9 martie, domnia sa a fost cadoul potrivit pentru cadrele didactice participante, dar și pentru elevii claselor a XII-a D și E și ai clasei a V-a. Doamna profesor Carmen Hodisan, „fata care rezolvă tot” (cum a definit-o invitata) a dorit să dea un alt format orelor școlare, dar și un impuls acestei generații ,,obosite” și a invitat în fața elevilor un om care poate să le devină, dacă nu model în viață, atunci cu siguranță cel care le trage un semnal de alarmă: românii sunt corigenți la comunicare! Nepuțința de a comunica este vizibilă în majoritatea contextelor în care suntem puși: atunci când solicităm ceva sau când trebuie să oferim o informație, la un interviu de angajare sau într-o cotidiană discuție cu prietenii sau cu părinții. Reacționăm, în loc să acționăm. Uităm de filtrele minții și ale sufletului. Aruncăm cuvinte monosilabice, motivând graba. Dar, precum e vorba că ,,graba strică treaba”, și discursurile noastre sunt ,,stricate”, dacă emitem sunete, fără o selectare bazată pe logică și utilitate. Amintindu-ne de clasificarea făcută de Titu Maiorescu în studiul ,,Oratori, retori și limbuți”, doamna Mihaela Tatu atrage atenția că a comunica nu înseamnă doar a vorbi. Comunicarea înseamnă alegerea cuvintelor potrivite, asumarea lor, rostirea lor corectă și nuanțată. Emițătorul transmite informația, iar receptorul o preia, o trece prin filtrul minții și reacționează: îi place sau nu, are nevoie de informații suplimentare, vrea să completeze ideea sau să o contrazică. Trebuie să existe o armonie și un echilibru între energia emițătorului și cea a receptorului.

profesor Carmen Hodisan

Pentru a fi ascultați și înțeleși, trebuie să fim noi conștienți de felul în care livrăm dorințele. În acest sens, ne ajută toate elementele comunicării: verbale, paraverbale și nonverbale. Mijloacele verbale sunt cuvintele în diferite limbi. Înainte de a studia alte limbi, este necesar să cunoaștem limba română literară care este „numitorul comun al acestui areal care se numește România”. Limba română trebuie rostită așa cum se cuvine, pentru că e o limbă muzicală, clară, senzuală, voluptoasă. Cum avem acces la bogăția limbii române? Citind. Doar citind și stocând mereu cuvinte noi și informații utile. „La început a fost Cuvântul!”. Acum sunt cărțile din care extragem mierea discursurilor noastre. Frumusețea cuvintelor noastre reflectă frumusețea noastră. Ea este cheia spre o viață mai bună, mai frumoasă, mai plină. Pornind de la ideea că doar din cărți ne facem rost de cuvinte, invitata le-a dat elevilor câteva titluri de cărți potrivite pentru ei: „Pescărușul. Jonathan Livingston” (Richard Bach), „Trei într-o barcă „ (Jerome K. Jerome), „Secretele comunicării” (Larry King). Alți autori la care s-a făcut trimitere sunt: Peter Mayle, Isabel Allende, Gabriel Garcia Márquez, Mark Twain, Andrei Pleșu, Horia-Roman Patapievici etc. La cererea elevilor, doamna Mihaela Tatu le-a sugerat și câteva filme, precum: „Cele două fețe  ale dragostei”, „Anna și regele” sau „Memoriile unei gheișe”.

Doamna Mihaela Tatu a subliniat importanța elementelor nonverbale (contactul vizual, poziția, mimica, gestica, folosirea spațiului) și a celor paraverbale (intonația, ritmul, accentul, dicția, volumul) în transmiterea informațiilor. Cea mai mare frustrare a unui om e imposibilitatea de a se face înțeles. Pentru a fi credibil, trebuie să stăpânească arta comunicării văzută ca un dialog între două arte: arta de a te face înțeles și  arta de a înțelege. Primul pas este conștientizarea. Să recunoaștem propriile greșeli,  propriile lacune. Lăsând orgoliul la o parte și privindu-ne cu atenție, devenim conștienți de noi înșine. Abia atunci știm unde ne poziționăm, stabilim un plan de autoeducare și trăim în acea direcție. Drumul nu se va încheia niciodată, pentru că educația este permanentă, iar competiția nu e cu ceilalți, ci cu noi înșine. 

Întâlnirea Mihaelei Tatu cu elevii a fost o fructuoasă lecție despre om și relaționarea lui cu semenii, cu universul, cu sine însuși. Relaționarea se bazează pe trei piloni: tehnologia, limbile străine și comunicarea. 

prof. Ana Mihaela Cadleț

Ana Mihaela Cadleț este profesor din anul 2004. Absolventă a Facultății de Litere, specializarea Franceză-Română, a devenit profesor din dorința de a fi mereu printre copii. Și-a ales ca disciplină de predare Limba și literatura română tocmai din dragostea pentru cuvânt. Cuvântul spus sau scris poate să schimbe lumi, dacă e potrivit la context. Copiii experimentează lumea prin cuvintele din cărți. Orele de literatură, de limbă și de comunicare au o prelungire eficientă în activitățile extrașcolare pe care doamna profesor le organizează, pornind de la ideea că fiecare experiență e încă un pas spre cunoaștere. În prezent, este înscrisă la cursul de Jurnalism și comunicare media.