Noi pași pentru realizarea centurilor Aleșd și Beiuș

2015
În ședința ordinară de astăzi, 26 noiembrie, au fost aprobate parteneriatele cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și primăriile orașelor Aleșd și Beiuș pentru realizarea celor două centuri de ocolire.

“Știm că este vorba despre un acord de principiu, dar am dori să ne asigurăm și să ne asigurați că lucrurile se vor mai discuta. Am dori să nu gândim doar în spectru politic, că e campanie electorală, și proiectele noastre să fie pentru bihoreni. Cred că este important să nu mai avem exemple de drumuri care nu au fost expres și au 20 de sensuri giratorii, sau alte grădini de vară cum este Ciuperca care nici acum nu e funcțională. Să gândim proiectele în folosul bihorenilor”, a spus Felix Cozma.

Ilie Bolojan a spus că apreciază eforturile unor consilieri locali din Aleșd în a strânge semnături „nu vă spun de la ce partid politic sunt, dar bănuiți din moment ce aveți numărul de înregistrare, pentru că la mine n-a ajuns adresa. Ce trebuia să facă acești consilieri locali, ar fi trebuit să nu le spună oamenilor că semnează pentru centură, să le explice despre ce este vorba. Înțeleg preocuparea în această perioadă, care nu are nicio legătură cu politica, pentru chestiuni de genul acesta. Vă mai explic o dată. Adoptând acest material, creăm premisele pentru a ne apuca de lucru. Proiectantul va lucra la trei variante de trasee, care vor fi supuse unei analize conform procedurilor Companiei de Drumuri și Autostrăzi. Va fi analizat impactul social, prin fața câtor gospodării trece, impactul legat de exproprieri, câte exproprieri vor fi, cât vor costa etc., va fi o analiză tehnică, una economică, cât costă, câți kilometri etc. și una de impact de mediu și apoi se va trage o concluzie. Vor rămâne două variante care vor fi analizate din nou și la o altă etapă se va tranșa care este varianta care va rămâne. Ar fi ideal să facem niște proiecte care să nu deranjeze pe nimeni. Dacă au giratorii sau nu, rămâne de văzut, dar mă gândesc că dumneavoastră, fiind foarte supărat pe proiecte, niciodată nu circulați pe drumul expres. Pentru că are o girație sau două la coborâre. Vă duceți prin zona cea mai aglomerată din oraș. Eu doar constat că în fiecare zi există un trafic care a ajuns acum aproape bară la bară. Dovadă că, cu girații sau fără, unele drumuri noi sunt necesare”, i-a replicat Ilie Bolojan, care a mai adăugat că „putem construi centuri prin zone în care nu se întâlnește cu nimeni și nimic, dar nu vor fi finanțate de nimeni. După ce vor trece toate etapele, cu consultare publică etc., proiectul, cu traseul ales, va trece prin Consiliul Județean, dar acum să punem căruța înaintea boilor că ne-am apucat să strângem semnături, spunându-le că semnează pentru una și de fapt ele sunt folosite altfel, nu este bine. Faptul că sunt și oameni nemulțumiți că au aflat că ar putea fi un posibil traseu pe o zonă unde s-a construit, e adevărat, dar nu sunt 700 de oameni în zona respectivă, 15 case construite cel mult, că știu întâmplător zona”.

Ultima replică a fost însă mai mult amuzantă decât acidă, Felix Cozma spunând că oferă el adresa semnată, dacă registratura nu funcționează atât de bine, cu toți oamenii dați afară, în timp ce președintele Consiliului Județean a spus că îi contactează direct pe colegii care au strâns semnături că „ne cunoaștem, chiar dacă sunt din alte zone”.

În ceea ce privește stadiul ambelor centuri ocolitoare, CJ Bihor își propune ca până la 1 mai să fie revizuite studiile de fezabilitate și să existe traseele definitivate.

Până până la 1 mai vor fi studiile de fezabilitate reviziute, vom avea traseele definitivate. Ne propunem ca din 1 mai și până la finalul lunii iunie să adoptăm Hotărârea de Guvern privind indicatorii și expropierile, pentru ca în toamnă să avem un contract de execuție pentru cele două centuri, în așa fel încât la finalul anului 2023, de Ziua Națională, aceste proiecte să fie gata.”, a declarat președintele CJ, Ilie Bolojan.

Până la începutul lunii decembrie se vor realiza 3 variante de trasee pentru fiecare din cele două centuri. Va fi varianta veche (lungă – a cărei valoare este de peste 120 de milioane de euro) șialte două variante, mai scurte, care se estimeaă că nu vor depăși 30, 35 de milioane de euro. Traseul final se va baza pe o analiză multicriterială, care se face în două etape de către CNAIR.

,,Varianta de ocolire Aleșd Sud” și ,,Varianta de ocolire Ștei-Beiuș” au finanțarea asigurată din fonduri europene prin Programul Operațional de Infrastructură Mare 2014-2020. Având în vedere că termenul de finalizare a lucrărilor este 2023, cele două proiecte au fost preluate de către Consiliul Județean Bihor din gestiunea CNAIR. Există un acord de principiu în baza căruia urmează ca Studiul de Fezabilitate șă fie preluat de CJ Bihor, urmând ca ulterior să fie demarate procedurile de proiectare și de execuție.

Adrian Fora
Fondator și Redactor-șef al AlesdOnline, Adrian Fora lucrează în presa locală din 2007, este membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România și al Asociaţiei DJ-lor Profesionişti din România. A început să lucreze ca Dj, reporter și apoi ca redactor-șef în redacția Radio Transilvania Aleșd. Scrie reportaje pe care le ilustrează adesea cu fotografii și informații din toate domeniile de activitate, plecând de la administrație și politică și ajungând pâna la sport sau la viața agitată a orașului Aleșd și a celorlalte localități din Bihor. Crede că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii.