Peste 100 de liceeni şi profesori din şapte judeţe au îmbinat educația preventivă cu arta teatrală, în cadrul unui amplu concurs de prevenire, desfășurat în Oradea la sfârşit de săptămână, sub genericul „Şcoala fără violenţă”.
Sâmbătă, 19 mai a.c., începând cu ora 09.00, la Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Municipiul Oradea s-a desfășurat etapa regională a concursului cu tematică preventivă „Şcoala fără violenţă”, adresat elevilor de liceu, organizat de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” și ai Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” din Municipiul Oradea. Competiţia este înscrisă în Calendarul activităţilor educative interjudeţene şi regionale al Ministerului Educaţiei Naţionale.
Prin intermediul acestui proiect educaţional, organizatorii şi-au propus să sporească nivelul de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. În competiție au fost angrenați peste 100 de elevi și profesori din șapte județe din nord – vestul țării, respectiv din Bihor, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Arad, Hunedoara și Alba, din cadrul următoarelor instituţii de învăţământ liceale: Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Oradea, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea, Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei, Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș, Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” Aleșd, Colegiul Național „George Barițiu” din municipiul Cluj Napoca, județul Cluj, Colegiul Național „Mihai Eminescu” din municipiul Baia Mare, județul Maramureș, Colegiul Național „Doamna Stanca” din municipiul Satu Mare, județul Satu Mare, Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” din municipiul Alba Iulia, județul Alba, Liceul Tehnologic „Crișan” din localitatea Crișcior, județul Hunedoara, Liceul Teoretic „Mihai Veliciu din Chișineu Criș, județul Arad.
În cadrul concursului, adolescenții au abordat problematici specifice propriei generaţii, dovedind că sunt conştienţi şi responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi în ce privește comportamentul colegilor sau prietenilor lor, că sunt capabili să discearnă şi să evite anumite riscuri.
Participanții, constituiți în echipaje a câte maxim șapte elevi, au avut de parcurs trei probe: realizarea unei scenete pe teme de prevenire a violenței în școală, în familie sau pe stradă, compunerea unui eseu și susținerea unei probe de teorie cu întrebări din domeniul juridic.
Mesajul antiviolență a fost transmis într-un mod original de echipajele participante, care au îmbinat armonios arta teatrală cu cunoștințele preventive dobândite de-a lungul anilor de la polițiști. Liceeni participanți au reușit să transmită prin scenetele create și interpretate cu talent și implicare, mesaje de impact privind prevenirea manifestărilor violente.
Prima probă, momentul artistic, a constat în interpretarea unor scurte scenete, demonstraţii de dans și muzică, care au surprins efectele nocive ale violenţei asupra adolescenţilor, indiferent de formele sale manifestare. Cu multă creativitate, liceenii participanţi au identificat metode şi soluţii de a contracara aceste manifestări, atât în mediul virtual, cât şi în viaţa de zi cu zi.
Emoționați și nerăbdători să urce pe scenă, asumându-și cu seriozitate rolurile interpretate, adolescenții au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței. Fondul muzical a fost adecvat, iar fiecare dintre echipele participante a încercat să dovedească expresivitate, originalitate, conţinutul scenetelor fiind adaptat la tema dată.
Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă în care au fost implicați elevii de liceu. În cadrul celei de a doua probe, liceenii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerile cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia fiind consistente și educative.
Cea de-a treia probă, proba teoretică, a curprins un set de 10 întrebări formulate din Ghidul practic de prevenire a criminalităţii şi victimizării pentru orele de dirigenţie „Mesajul meu antiviolență!”, editat în 2017 de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor. Elevii au fost testaţi cu privire la modalitatea de a face faţă unor situaţii de risc, cunoaşterea unor reguli de comportament pe stradă, acasă şi la şcoală, s-au confruntat cu întrebări cu privire la prevederile Codului Penal referitoare la vârsta răspunderii penale a minorilor şi sancţiunile care se aplică minorilor în cazul săvârşirii de fapte penale.
Concursul a fost urmărit şi evaluat de un juriu format din reprezentanți ai Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, profesori, psihologi, actori, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Palatului Copiilor din municipiul Oradea și reprezentanţi ai unor O.N.G. – uri din Oradea. Manifestarea s-a bucurat de prezența și susținerea polițiștilor din cadrul structurilor de prevenire a criminalității din toate județele implicate în concurs.
În urma parcurgerii probelor din concurs, premiul I a fost adjudecat de echipa Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei, locul al – II – lea a revenit echipajului format din elevii Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea, iar echipajul de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș, s-a clasat pe locul al III – lea.
Pe locul al patrulea, la egalitate, s-au clasat echipajul Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” din municipiul Oradea și cel al Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” din municipiul Alba Iulia, iar celelalte echipe au obținut mențiuni.
Totodată, au fost acordate două premii speciale pentru „Cel mai bun eseu”, obţinute de echipajul Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea și de echipajul Colegiul Național „George Barițiu” din municipiul Cluj Napoca.
Alte două premii speciale au fost acordate pentru „Cea mai bună interpretare”, fiind obținute de elevul Fericean Răzvan, de la Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei și de eleva Hagău Andreea, de la Colegiul Național „Doamna Stanca” din municipiul Satu Mare, județul Satu Mare. De asemenea, a fost acordat premiul pentru „Cea mai bună scenetă” elevilor Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea.
Câștigătorii au fost răsplătiți de organizatori cu diplome, premii și cupe personalizate și cu binemeritate aplauze din partea publicului.