Direcția Economică și-a prezentat raportul de activitate pe anul 2020

96

Viceprimarul Marcel Dragoş şi reprezentanții Direcției Economice din Primăria Oradea, directorul executiv Eduard Florea și directorii adjuncți Simona Vlad și Sorin Iacob, au susținut azi, 20 ianuarie, o conferință de presă în care au prezentat sinteza raportului de activitate a direcției pe anul 2020.

„În opinia mea, Direcția Economică reprezintă cea mai importantă direcție din cadrul Primăriei Oradea, de ale cărei rezultate depind și celelalte direcții. Dacă la începutul anului 2020 aveam o proiecție bugetară bună, ulterior,datorită izbucnirii pandemiei de Covid 19, aceasta a trebuit regândită. Astfel, s-au făcut rectificări bugetare importante prin care s-au alocat sume către spitale pentru achiziția de materiale și aparatură și, totodată, au fost adoptate măsuriîn sprijinul agenților economici și nu numai. Cu toate aceste greutăți, s-a încercat menținerea unui echilibru și cofinanțarea în continuare a proiectelor realizate prin fonduri europene, astfel încât putem spune acum că anul 2020 nu a avut minusuri în ceea ce privește susținereainvestițiilor și derularea proiectelor importante”, a precizat viceprimarul Marcel Dragoş.

În ceea ce privește sumele care au mers către investiții, raportul ne arată că din bugetul local s-au investit 149.496.656 lei (38%), din bugetul de stat – 39.976.818 lei (10%), din fonduri nerambursabile – 141.214.609 (35%) și din credite bancare 66.408.781 (17%).

Toate aceste investiții au vizat domenii concrete precum:sănătate, investiții în reabilitarea sistemului de termoficare, investiții în transportul public, modernizare străzi, investiții în sistemul de apă și canalizare, crearea de spații verzi/spații de recreere, reabilitare termică blocuri, învățământ, exproprieri și achiziții.

Măsurile adoptate de Primăria Oradea în sprijinul agenților economici și nu numai s-au concretizat în suspendarea activității de inspecție fiscală, a activității de executare silită, în reduceri ale impozitului pentru clădirile cu activități economice afectate de pandemie, scutiri de majorări, dar și în prelungirea unor termene de plată.

Eduard Florea a precizat că anul 2020 a fost un an al provocărilor, în care s-au simțit și se simt încă efectele crizei sanitare, dar și ale crizei economice asociate ei.

Pentru Direcția Economică anul 2020 a însemnat luarea unor decizii rapide, a unor decizii eficiente pentru mediul de afaceri, pentru cetățeni, cât și pentru propriii angajați. Astfel, s-au luat măsuri fizice (care au asiguratdistanțarea, protecția angajaților, a cetățenilor, măști, dezinfectanți), dar și măsuri fiscale, pentru a păstra un echilibru al întregului buget local.

„Ceea ce ne bucură este menținerea calificativelor de către Agenția Fitch Rating. Trebuie să știți că în acordarea acestor calificative agenția analizează întreaga activitate economică de la nivelul primăriei, respectiv modul în care ne finanțăm, modul în care atragem resurse, în care colectăm impozite și taxe, modul în care cheltuim sau investim, deci modul în care folosim patrimonial și îl dezvoltăm, dar și  modul în care ne împrumutăm/capacitatea de a rambursa. Astfel, un calificativ al agenției este pentru noi, ca primărie, dar și camunicipiu, mai mult decât o carte de vizită, este cartea de vizită a orașului urmărită cu interes inclusiv de investitori. Păstrarea calificativelor de rating în categoria principal „grad investițional – cea mai ridicată credibilitate” reflectă de fapt viziunea neschimbată a Finch asupra performanțelor robuste ale municipiului Oradea și asupra capacității de a contribui la progresul economiei locale”, a precizat directorul executiv al Direcției Economice, Eduard Florea.

Anul trecut au avut loc trei revizuiri ale Agenției Fitch Rating. Cea din luna aprilie, a avut loc în contextual debutului  pandemiei. Atât la acel moment, cât și la revizuirile următoare din lunile mai și noiembrie 2020 s-au păstrat calificativele de rating în categoria principal  – „grad investițional – cea mai ridicată credibilitate”, însă ceea ce s-a schimbat a fost doar perspectiva care a fost revizuită în „negativ” de la „stabil” (cum era anterior declanșării pandemiei), această revizuire a perspectivei având loc de altfel și în alte orașe ale României datorită contextului sanitar prin care trece toată lumea.

Eduard Florea a mai punctat ca principale puncte ale anului economic 2020 următoarele: 

– rectificare negativă a bugetului în luna aprilie datorată efectelor evoluției COVID-19, în sumă totală de 42,6 mil lei, aproximativ 9 mil euro; 

– susținerea financiară acordată  spitalelor;

– credit al Administrației Domeniului Public, cu garanția Municipiului Oradea – 16 mil. lei pentru parcarea de pe str. Braşovului;

– accesarea de finanțării din Programul guvernamental „Termoficare”;

– alocarea din fondul de rezervă al Guvernului a sumei de 16,8 mil lei pentru achiziția de combustibil și susținerea subvenţiilor la Termoficare; 

– un an bun pentru contractarea și implementarea proiectelor europene. La finalul anului, volumul mare al plăților a fost susținut cu  27,77 mil. lei  din excedentul anilor anteriori. Suma de rambursat/primit – 60 mil. lei;

– aprobarea contractării a 2 noi credite bancare (ROHU, parcări);

– accesarea schemei UE pentru susținerea operatorilor de curse aeriene;

– excedent bugetar la finele anului 2020 – 55,8 mil. lei.

Directorul adjunct Simona Vlad a prezentat în detaliu partea financiar-bugetară a activității Direcției Economice, respectiv: veniturile bugetului local, cotele din impozitul pe venit, cheltuielile operaționale, cheltuielile cu investițiile, datoria publică, gradul de îndatorare, dar și activitatea financiar-contabilă în cifre. 

Directorul adjunct Sorin Iacob  a vorbit despre partea fiscală a activității, respectiv: administrarea creanțelor fiscale, instrumentele de plată, activitatea de executare silită, restanțe și restanțierii la buget, volumul tranzacțiilor, masa impozabilă,  situația bonificațiilor fiscale și a supraimpozitărilor, facilități pentru investitori, dar și facilitățile speciale acordate datorită contextului pandemiei.

În atașament poate fi vizualizat raportul detaliat al activităţii Direcției Economice pe anul 2020, dar și materialul „Repere privind execuția bugetară și activitatea fiscală în anul 2020”. 

Adrian Fora
Fondator și Redactor-șef al AlesdOnline, Adrian Fora lucrează în presa locală din 2007, este membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România și al Asociaţiei DJ-lor Profesionişti din România. A început să lucreze ca Dj, reporter și apoi ca redactor-șef în redacția Radio Transilvania Aleșd. Scrie reportaje pe care le ilustrează adesea cu fotografii și informații din toate domeniile de activitate, plecând de la administrație și politică și ajungând pâna la sport sau la viața agitată a orașului Aleșd și a celorlalte localități din Bihor. Crede că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii.