Continuă externalizarea serviciilor sociale ale Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor (DGASPC)

1074
 

Astăzi, 19 Ianuarie 2020, Consiliul Județean Bihor, în ședință extraordinară, a adoptat  cu unanimitate de voturi procedura de continuare a externalizării serviciilor sociale pentru contractele de furnizare a serviciilor sociale. În prezent, 20% din activitatea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor (DGASPC) este externalizată, în parteneriat cu asociații și fundații, iar 80% este realizată de aparatul propriu al DGASPC. 

După cum președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a explicat într-o conferință de presă care a precedat ședința Consiliului, în 2011, CJ Bihor a început o procedură prin care anumite centre, care erau până la acel moment gestionate exclusiv de DGASPC, au fost externalizate. 

Astfel, 14 centre din cele 58 au trecut prin această etapă în urma unei licitații publice. Aceste centre au început să fie, prin urmare, administrate de Organizații Non-Guvernamentale (ONG-uri). Unul dintre cele 14 contracte a expirat la începutul acestui an, iar celelalte urmează să expire în lunile următoare, până în toamna acestui an. 

Prin hotărârea de astăzi, Consiliul Județean Bihor a decis să continue externalizarea serviciile sociale pentru cele 14 centre, iar în acest sens, în luna februarie (a.c.) se vor organiza licitații pentru desemnarea administratorilor.

În plus, DGASPC a fost mandatată de către Consiliul Județean Bihor să prezinte în 60 de zile o strategie pentru ca și alte centre să fie externalizate.

„Obiectivul pe care îl avem este ca două treimi din activitatea pe care astăzi o derulează direcția să fie desfășurată în regim externalizat și abia o treime să rămână în curtea direcției: centre de urgență, anumite activități care nu vor fi preluate în urma licitațiilor, sau pur și simplu vor rămâne în activitatea DGASPC”, a declarat Ilie Bolojan.

Totodată, președintele CJ Bihor a precizat că sunt mai multe motive importante pentru care se dorește externalizarea majorității centrelor: „ Un obiectiv important este de a reduce costurile legate de funcționarea acestor centre unde sunt îngrijiți copiii și adulții cu dizabilități, beneficiarii noștri. Am fost în situația în care, în ultimii ani, costurile pe care le achita DGASPC-ul erau de două – trei ori mai mari decât costul standard minim. Acest cost standard minim era plătit și asociațiilor centrelor externalizate. Acestea s-au descurcat cu acești bani. Credem că în afară de costul standard, partenerii: asociațiile, fundațiile, CARITAS, ș.a.m.d., pot aduce un aport suplimentar nu doar din punct de vedere financiar. Al doilea motiv important e legat de empatia, preocuparea, pe care aceste organizații o au mai mare, cred eu, decât o are DGASPC-ul. Deci al doilea motiv important este să creștem calitatea serviciului social. Un alt motiv se referă la construirea unei rețele de servicii sociale stabilă, unde beneficiarul este în centrul atenției”. 

Totodată, astăzi Ilie Bolojan a avut o primă consultare cu oameni care au performat în acest domeniu (centre externalizate). În următoarele săptămâni va fi creată o strategie, care va fi pusă în consultare publică, urmând ca până la finalul lunii martie să fie adoptată.

Fondator și Redactor-șef al AlesdOnline, Adrian Fora lucrează în presa locală din 2007, este membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România și al Asociaţiei DJ-lor Profesionişti din România. A început să lucreze ca Dj, reporter și apoi ca redactor-șef în redacția Radio Transilvania Aleșd. Scrie reportaje pe care le ilustrează adesea cu fotografii și informații din toate domeniile de activitate, plecând de la administrație și politică și ajungând pâna la sport sau la viața agitată a orașului Aleșd și a celorlalte localități din Bihor. Crede că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii.