A sosit şi ultimul tramvai ASTRA, din cele 20 achiziționate de municipalitate

5963

Flota de tramvaie a orașului este de azi completă și în cea mai mare parte modernizată. În Depoul OTL a sosit şi ultimul tramvai ASTRA, din cele 20 achiziționate prin contractul de furnizare semnat în 2018 cu SC Astra Vagoane Călători SA din Arad.

Primarul Florin Birta, alături de directorul Agenției de Dezvoltare Nord-Vest, Marcel Boloş, de directorul Astra Vagoane Arad, Valer Blidar și de directorul OTL, Viorel Pop au prezentat într-o conferință de presă, care a avut loc la depoul OTL, ultimul tramvai din lotul celor 20 achiziționate de municipalitate.

„Îi mulțumesc pe această cale dlui Marcel Boloş și echipei de la ADR Nord-Vest, pentru că o investiție ca aceasta, la care municipiul să contribuie doar cu 2% și prin care s-a modernizat cea mai mare parte a parcului de tramvaie,este una foarte importantă pentru locuitorii municipiului Oradea. Le mulțumesc totodată colegilor de la Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională care au lucrat la acest proiect, directorilor OTL și dlui directorBlidar pentru faptul că a livrat la timp cele 20 de tramvaie. Subliniem că aceste tramvaie sunt de producție românească 100%, sunt din producție internă, fapt care ne bucură pentru că practic prin această achiziție susținem producția românească. Trebuie știut că la un vârf al traficului în municipiu, trebuie să scoatem în teren 40 de tramvaie. Din acestea, 20 sunt cele noi achiziționate de la Astra, 10 sunt Siemens, iar tramvaie vechi au mai rămas doar 10, dar și acestea vor fi înlocuite, pentru că ne dorim modernizarea întregului parc”, a precizat primarul Florin Birta.

Directorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloș a explicat apoi că șansele pentru înlocuirea tramvaielor vechi rămase sunt foarte mari, având în vedere că pentru următoarea perioadă de finanțare, perioada de programare 2021 – 2027, bugetul pentru mobilitate urbană crește de la 200 de milioane de euro la 300 milioane de euro.

„În acest context, municipiul Oradea are un buget predestinat ca și celelalte municipii reședință de județ de 60 milioane de euro. Este o creștere cu 70% față de actuala perioadă de programare, acesta fiind primul efect al descentralizării programelor operaționale. Prin urmare și restul tramvaielor vechi care trebuie înlocuite vor putea face obiectul finanțării pentru următoarea perioadă”, a explicat Marcel Boloş. 

Finanțare prin POR 2014  2020, cu o contribuție proprie a orașului de doar 2%

Achiziția celor 20 de tramvaie ASTRA a fost finanțată prin Programul Operațional Regional 2014-2020 prin două proiecte, respectiv „Modernizarea parcului de tramvaie din Municipiul Oradea – etapa 1”, cod SMIS 121862 – 10 tramvaie și  „Modernizarea parcului de tramvaie din Municipiul Oradea – etapa 2”, cod SMIS 123599 – 10 tramvaie.

Proiectul a fost implementat de Primăria Oradea prin Direcția de Management Proiecte cu Finanțare Internațională. Finanțarea nerambursabilă este 98%, iar contribuția proprie 2%. 

Primele 10 tramvaie au fost livrate anul trecut, iar următoarele 10 anul acesta.

În ceea ce privește termenul de livrare, directorul ASTRA Vagoane Arad, Valer Blidar a precizat: „Mă bucur de aprecierea de care se bucură produsul nostru. Cu toate ca acest proiect a fost derulat în condiții dificile de pandemie, din cauza cărora am întâmpinat probleme cu unii furnizorii în livrarea unor subansamble, am reușit totuși  să ne încadrăm în termenul limită al contractului, fapt care nu poate decât să ne bucure.”

Prețul unitar/ tramvai este 7,44 milioane lei (fără TVA), respectiv 1,52 milioane euro (fără TVA), valoarea totală a contractului pentru cele de 20 tramvaie fiind de 148,80 milioane lei fără TVA (30,36 milioane euro fără TVA).

Tramvaiul ASTRA, competitiv pe plan internațional

De menționat că cele mai importante componente (boghiuri, tracțiune) ale tramvaiului fabricat la Arad, sunt marca Siemens.

Tramvaiul Imperio are 210 locuri, din care 45 de locuri sunt pe scaune. 

Acestea sunt dotate cu terminale pentru validarea titlurilor de călătorie, compatibile cu sistemul de e-ticketing, plata se poate realiza cu cardul (sistem POS), instalaţie de aer condiţionat, instalaţie de încălzire şi ventilaţie / climatizare, rampă şi spaţiu destinat exclusiv persoanelor cu dizabilităţi. 

Totodată, tramvaiul Imperio este eficient din punct de vedere energetic, datorită sistemului de frânare cu recuperare de energie.

Directorul OTL, Viorel Pop a accentuat eficiența tramvaiului: „Astra Arad s-a achitat de obligația realizării unui tramvai competitiv pe plan internațional, care la ora actuală poate concura cu firme de renume în domeniu.Primăria Oradea a depus eforturi să dezvolte transportul public în Municipiu, punând accent pe modernizarea tramvaielor, ceea ce la ora actuală este chiar unic în țară. Nicăieri la ora actuală nu găsiți construcție de linii noi de tramvai concomitent cu achiziția de atâtea tramvaie noi. Sperăm ca dezvoltarea să meargă tot pe această linie a dezvoltării transportului electric în municipiul Oradea.”

Fondator și Redactor-șef al AlesdOnline, Adrian Fora lucrează în presa locală din 2007, este membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România și al Asociaţiei DJ-lor Profesionişti din România. A început să lucreze ca Dj, reporter și apoi ca redactor-șef în redacția Radio Transilvania Aleșd. Scrie reportaje pe care le ilustrează adesea cu fotografii și informații din toate domeniile de activitate, plecând de la administrație și politică și ajungând pâna la sport sau la viața agitată a orașului Aleșd și a celorlalte localități din Bihor. Crede că baza meseriei de jurnalist stă în munca de teren și în discuțiile cu oamenii.